Column Marketingfacts.nl: Harvey bang voor vernieuwing

"Duur, niet transparant over werkwijze en kosten, elitair en een gebrek aan inlevingsvermogen. Voor consumenten en ondernemers laat de advocatuur het nodige te wensen over." Een harde conclusie van Het Advocatenblad. De advocatuur houdt zichzelf in een wurggreep. Wanneer komt de disruptie?

lees verder

Column Marketingfacts.nl: Warenhuiskampioen

Parijs heeft Lafayette en Le Bon Marché. Londen heeft o.a. Harrods, Harvey Nichols en Selfridges. Wij hebben gelukkig De Bijenkorf. Een warenhuis dat er met kop en schouders bovenuit steekt. Maar zelfs als je iedere dag met dubbele cijfers wint van ploegen uit de Keuken Kampioen divisie ben je nog niet automatisch Champions League winnaar.

lees verder

Case: Kruidvat. Steeds verrassend, altijd voordelig!

Voor Kruidvat heeft Peter Hoitinga in zijn rol als interim director vanuit het reclamebureau BeyenMeyer, o.a. campagnestrategieën ontwikkeld, het online kanaal Kruidvat.nl geïntroduceerd en de alignement van totale communicatie strategie verzorgd. Na 10 succesvolle jaren vertrekt Kruidvat bij BeyenMeyer.

lees verder

Column MT: Kunnen corporates wel innoveren als start-ups?

"We need to disrupt our entire industry". "And we need to move quickly." ...Oh, but check with me before you do anything". "... And I want you to think like entrepreneurs". "But not like the brave ones..." Een conversatie uit de beroemde kantoorstrip "Dilbert". Niet ver bezijden de realiteit van corporate innovatie. Failure is not an option.

lees verder

Interview Vakblad Uitvaart: keuzes maken

Komend seizoen deelt marketingadviseur Peter Hoitinga zijn inzichten aan de Uitvaartbranche Academy. Hij heeft zo zijn eigen ideeën over onderscheidend zijn in een verzadigde markt. "Is het vooral uit roeping, kun je beter in loondienst gaan", houdt hij de ondernemer graag voor. De concurrentie in uitvaartland is stevig.

lees verder

Case: New10 online lending open for business!

Vanaf nu kunnen MKB-ondernemers voor een online zakelijk krediet terecht bij New10, een initiatief van ABN AMRO. Bij New10 weten ondernemers binnen 15 minuten of ze kunnen lenen én tegen welke voorwaarden. New10 speelt in op de behoefte van die groep MKB-ondernemers die hun krediet volledig online willen afsluiten.

lees verder

John Lewis Christmas: want a warm feeling? Pee in your pants!

Een tranentrekkende commercial maken, waar iedereen het over heeft. Op zich moeilijk genoeg. Maar het effect is vaak niet meer dan wanneer je in je broek plast. In het begin voelt het lekker maar daarna wordt het toch wat vies en koud. John Lewis slaagt er met zijn kerstcampagne in om het meer te laten zijn dan dat kortstondige warme gevoel.

lees verder

WILDLANDS verwelkomt miljoenste bezoeker!

Binnen een half jaar zijn er al een miljoen bezoekers op expeditie geweest in WILDLANDS Adventure Zoo! De miljoenste bezoeker is feestelijk ontvangen en heeft een VIP-dag en een abonnement aangeboden gekregen van directeur Frankwin van Beers. Inmiddels heeft WILDLANDS ook al bijna 70.000 abonnementhouders.

lees verder

Artikel Parool: merken die communiceren als mensen

In je inbox vechten Anne van Zalando, Sophie van Wehkamp en Billie van Bol om aandacht, schrijft Anouk Vleugels voor Het Parool.  Ook Sjaak komt in dit artikel voorbij. Met Sjaak verdeel je snel en simpel de rekeningen in een groep. Eten met jouw huisgenoten, aan het stappen met je sportteam of op vakantie met je vrienden? Sjaak is erbij!

lees verder

Case: Sjaak regelt die zaak, de rekening delen app

Verdeel snel en simpel de rekeningen in een groep, zo ben jij nooit meer de Sjaak! Eten met je huisgenoten, aan het stappen met je sportteam of op vakantie met je vrienden? Sjaak deelt snel en simpel de rekening in een groep. Wie krijgt er nog geld, wat is de verdeling en hoe sta jij ervoor? In één keer duidelijk overzicht!

lees verder

Case: WILDLANDS, het avontuur begint

Na drie jaar bouwen gaat op 25 maart 2016 WILDLANDS Adventure Zoo Emmen eindelijk open. Het oude Dierenpark Emmen bestaat niet meer en daarvoor in de plaats is een prachtig adventure park gekomen zoals we dat in Europa nog nooit gezien hebben. Met de televsiecommercial gaat de campagne een nieuwe fase in.

lees verder

Case: bijBouwe, de hypotheek zonder bank

Fintech start-up bijBouwe koppelt de vraag van huizenkopers naar een hypotheek direct aan het aanbod van hypotheekgeld van institutionele beleggers zoals pensioenfondsen. Daar waar de bank het ook haalt. Via bijbouwe.nl kunnen consumenten direct online een hypotheek sluiten. Een hypotheek zonder bank dus!

lees verder

Brandstores in Antwerpen, beleving en diversiteit

Antwerpen is een fijne winkelstad. Als je de Meir negeert, vind je nog een bonte verzameling van leuke, prettige winkelconcepten zoals boekhandel 't Stad Leest, mooie designerwinkels, antiek en curiosa zaken in de Kloosterstraat, nostalgische winkels en prettige horeca. Een fijne en verrassende retail mix.

lees verder

Hoe reclame echt werkt versus de Next Big Thing

Naar aanleiding van de recente oproep van de VEA om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept schreef Martin de Munnik een goede blog als reactie. De oproep van de VEA lijkt blinde paniek van een branche-organisatie. Omdat ik het niet beter had kunnen verwoorden heb ik het integraal nog eens overgenomen.

lees verder

Case: WILDLANDS Adventure Zoo, een werelds avontuur

Op 25 maart 2016 gaat WILDLANDS Adventure Zoo Emmen open. Lane heeft de afgelopen drie jaar meegebouwd aan deze unieke propositie en positionering van een hele nieuwe categorie dierentuinen in Nederland. Op dit moment wordt er nog hard (mee)gewerkt aan opvallende campagnes en een efficiënt werkende marketingafdeling.

lees verder

New age? The horseless carriage syndrome

Wanneer begint de new age of advertising? De grote beloftes van social media die reclame voor eeuwig gaan veranderen? Internet heeft business modellen om ver geworpen en distributieketens geoptimaliseerd. Maar in welke mate heeft internet nu (commerciële) communicatie c.q. reclame echt al in z'n vorm veranderd?

lees verder

Brandstores in Londen, winkels waar je blij van wordt

In vervolg op de brandstores in Hamburg is nu Londen aan de beurt. Even een dagje op en neer om inspiratie op te doen voor het antwoord op mijn vraag hoe merken toegevoegde waarde en onderscheid kunnen bieden met fysieke winkels. Zeker nu sales meer naar online verplaatst. Brandstores geven daar wellicht antwoorden op.

lees verder

Reactvertising, the next big thing in marketing

Reclamebureau John St. uit Toronto, Canada,  maakte deze hilarische video over real time marketing. Een grappige parodie over het halsbrekende tempo van marketing vandaag de dag en hoe elk merk de noodzaak voelt om real-time binnen enkele minuten te reageren op gebeurtenissen. Het legt de hijgerige onmacht van sommige merken feilloos bloot.

lees verder

Column amweb.nl: Gaan (NL) verzekeraars het redden?

"Vriendschap is een illusie, een pakketje schroot met een dun laagje chroom" is een citaat uit de bekende hit van het Goede Doel. In de verwoede pogingen te doen of men de klant beter begrijpt heeft men een nieuw soort chroom gevonden om schroot mee te bedekken, maatschappelijke verantwoordelijkheid of nutsfunctie.

lees verder

Tijd voor een nieuw businessmodel

Tom Goodwin van de Tomorrow Group schreef een goed artikel over de toekomst van marketing- en reclamebureaus in The Guardian. Hij beschrijft 3 typen. Visionairy agency, Brand agency en Performance agency. Deze 3 kwaliteiten komen nu samen in de propositie van Lane: disrupt, distinct en develop. In een nieuw businessmodel.

lees verder

Case: NRC.Next: de gratis generatie aan de krant

In 2006 is nrc.next geïntroduceerd. Strateeg Peter Hoitinga was bij Etcetera verantwoordelijk voor de introductiestrategie. Een flinke uitdaging, maar wat niemand wilde geloven is toch gelukt: nrc.next bindt jonge, hoogopgeleide volwassenen, en er werden zelfs weer abonnementen afgesloten! In het tijdperk van gratis nieuws, van gratis kranten.

lees verder

Case: Niet Datzo, maar Ditzo. Introductiecampagne.

Online verzekeraar Ditzo is eind 2007 geïntroduceerd. Dat kon niet stilletjes. Er waren al veel aanbieders en de consument was wantrouwend ten opzichte van bestaande verzekeraars. De kredietcrisis was nog niet daar. Het moest duidelijk zijn dat Ditzo 180 graden anders was dan de gevestigde orde, Datzo.

lees verder

Case: Ditzo, de ontwikkeling van een gamechanger

Niet gehinderd door bestaande producten, gewoontes, systemen, patronen en contacten mocht ik samen met Ronald van Lier en Laurens Leurink in 2007 een nieuwe online verzekeraar oprichten. Dat werd Ditzo, een direct writer, die op een innovatieve manier de volwassen markt van verzekeringen moet opschudden.

lees verder

Case: Axent, de kracht van persoonlijke keuzevrijheid

Hoe maak je van een traditionele intermediairverzekeraar in uitvaartverzekeringen een online verzekeraar? Door de markt te challengen met de voordelen van persoonlijke keuzevrijheid. Met watkostdoodgaan.nl maakt Axent de kosten echt inzichtelijk. En consumenten bewust van de kosten van doodgaan!

lees verder

Want a warm feeling? Pee in your pants

Succesvolle merken onderscheiden door maximaal relevant te zijn voor de klant en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. En het niet alleen bij een mooie belofte te laten maar het als organisatie ook waar te maken. Wees dus de categorie en zet de norm met een scherpe positionering!
Lees meer

lees verder

Bob Hoffman: We have to go back to good ideas!

"Met internet bouw je geen merken!" Bob Hoffman gooit de knuppel in het hoenderhok tijdens de Advertisingweek Europe '14. "Kijk in je lokale supermarkt en tel het aantal merken dat via internet gebouwd is". Bob kwam op precies 0! Internet is effectief in de "fulfilling demand side" en minder geschikt voor de "creating demand side".

lees verder

Het buikgevoel van marketeers leidt tot vreemde keuzes

Op MARCOM11 van Adformatie mocht ik in discussie met mijn favoriete professor Byron Sharp, auteur van de mustread voor elke marketeer "How Brands Grow". Op een heldere manier toont Sharp aan dat veel marketeers hun beleid op veronderstellingen en aannames baseren. Zonder deze te controleren of te meten!

lees verder

Brandstores in Hamburg, Maggi er in?

Op 10 en 11 juni 2014 vertrokken we met een groep retailers en FMCG-ers naar Hamburg voor het jaarlijkse evenement Retailshock 2014. Behalve dat Hamburg een mooie retailstad is, en voor liefhebbers van winkels zeker, viel met name de hoeveelheid brandstores op. De meest bijzondere brandstore was die van Maggi.

lees verder

Duits nationalisme op een smaakvolle manier

Op Retailshock 2014 in Hamburg kwam ik een opvallende winkel tegen: Mutterland. Een tamelijk Duits nationalistische winkel. Van dat gegeven zouden in eerste instantie je wenkbrauwen gaan fronsen. Mutterland is echter een prachtige winkel met voornamelijk een food-assortiment op delicatesseniveau. Uiteraard alles van Duitse origine.

lees verder

CASE: de 1e honden- en katten ziektekostenverzekering

In 1998 ontwikkelde ik met een dierenarts een ziektekostenverzekering voor honden en katten, Dier & Zorg. Vanuit het inzicht dat een serieuze operatie bij een hond of kat al snel in de honderden en soms wel duizenden euro's kan lopen. Bedragen die een gemiddelde honden- of kattenbezitter niet direct op de plank heeft liggen.

lees verder

Artikel AMPlus: Fijn dat we een campagne hebben?

Het verbond van verzekeraars draait om het echte probleem heen. In deze nieuwe Verbondscampagne voel je de onmacht van de verzekeraars. Het lijkt wel of ze niet kunnen leren van het verleden. Er is dus nog een lange weg te gaan. Al was het alleen al omdat de campagne net gestart is en nog drie jaar duurt.

lees verder