Interview Marketing Report: nominatie Marketing 100
Leuk interview met Marketing Report in het kader van de aankomende stemronde voor de Marketing 100 2024 waarvoor Peter Hoitinga genomineerd is. Een interview over BrandMR en marketing. Ook de visie op Artificial intelligence, samenwerking met bureaus en de BrandMR marketeers kwamen voorbij.
Case: BrandMR Letselschade, aandacht voor je herstel
BrandMR Letselschade is het resultaat van de rebranding van Pals Letselschade – een bedrijf met meer dan 75 jaar ervaring met het helpen van slachtoffers van een verkeers- of bedrijfsongeval. BrandMR heeft de ambitie om de letselmarkt een kwaliteitsimpuls te geven met voorspelbare en persoonlijke juridische hulp.
Column Marketingfacts.nl: You’re fucked!
Het Festival of Marketing klinkt vrolijk maar de rode lijn van dit Marketingweek congres op donderdag 6 oktober 2022 in London stond in het teken van inflatie en recessie. De opening was voor Mark Ritson. Hij had een duidelijke boodschap in post covid, inflatie en pre recessie tijd: you're (double) fucked!
Artikel AMweb: Verbazing is de rode draad
In januari 2022 verscheen een interview in AMweb met Peter Hoitinga over BrandMR in relatie tot een eerder start-up project, online verzekeraar Ditzo. Over de overeenkomsten en de specifieke uitdagingen in de conservatieve advocatenmarkt. De verbazing waarom vraag en aanbod vaak zo slecht op elkaar aansluiten.
CASE: BrandMR, juridische hulp maar dan slimmer
BrandMR is een nieuwe advocatendienst voor particulieren die de toegankelijkheid van online koppelt aan de expertise van eigen topadvocaten en juristen. Juridische hulp wordt aangeboden in vier heldere stappen voor een vaste prijs. Je weet dus meteen waar je aan toe bent en wat je kansen zijn.
Column Marketingfacts.nl: Harvey bang voor vernieuwing
"Duur, niet transparant over werkwijze en kosten, elitair en een gebrek aan inlevingsvermogen. Voor consumenten en ondernemers laat de advocatuur het nodige te wensen over." Een harde conclusie van Het Advocatenblad. De advocatuur houdt zichzelf in een wurggreep. Wanneer komt de disruptie?
Column Marketingfacts.nl: De Mol speelt een sterk spel Catan
John de Mol wil concurreren met Facebook en Google. Volgens de biografieën en karakterschetsen van De Mol is hij een fanatieke speler van spelletjes. Een van zijn favoriete bordspellen schijnt Catan te zijn. Hoeveel overwinningspunten heeft hij nodig voordat hij het grote 'Ik hou van Holland'-mediaspel heeft gewonnen.
Mark Ritson - On the Contrary at the APG Strategy Conference
Mark Ritson is a world renowned columnist at Marketing Week and marketing professor, contrarian (or in his own words "an absolut wanker") and scourge of digital 'nonsense'. He is Adjunct Professor of Marketing at Melbourne Business School. His one hour lecture at APG Strategy Conference On the Contrary is very worthwhile to watch.
Column Marketingfacts.nl: Warenhuiskampioen
Parijs heeft Lafayette en Le Bon Marché. Londen heeft o.a. Harrods, Harvey Nichols en Selfridges. Wij hebben gelukkig De Bijenkorf. Een warenhuis dat er met kop en schouders bovenuit steekt. Maar zelfs als je iedere dag met dubbele cijfers wint van ploegen uit de Keuken Kampioen divisie ben je nog niet automatisch Champions League winnaar.
Column AMweb.nl: einde van de levenscyclus?
"Een rechtsbijstand verzekering kies je op basis van de prijs en de voorwaarden, maar uiteindelijk telt de hulp die je krijgt." "Daarover zijn verzekerden slechts gematigd enthousiast." Het roept de vraag op of schadeverzekeringen niet in het eind van hun levensfase zitten. De relevantie voor de klant gaat een grens bereiken.
Case: Kruidvat. Steeds verrassend, altijd voordelig!
Voor Kruidvat heeft Peter Hoitinga in zijn rol als interim director vanuit het reclamebureau BeyenMeyer, o.a. campagnestrategieën ontwikkeld, het online kanaal Kruidvat.nl geïntroduceerd en de alignement van totale communicatie strategie verzorgd. Na 10 succesvolle jaren vertrekt Kruidvat bij BeyenMeyer.
Column MT: Kunnen corporates wel innoveren als start-ups?
"We need to disrupt our entire industry". "And we need to move quickly." ...Oh, but check with me before you do anything". "... And I want you to think like entrepreneurs". "But not like the brave ones..." Een conversatie uit de beroemde kantoorstrip "Dilbert". Niet ver bezijden de realiteit van corporate innovatie. Failure is not an option.
Column AMweb.nl: Verzekeraars moeten moediger zijn
Dat de markt verandert, staat vast. Zo denkt ruim de helft (59%) van de innovatieverantwoordelijken in de sector dat over vijf à tien jaar verzekeraars samenwerken met InsurTech- en FinTech-bedrijven en dat deze in elkaar op gaan. Waarom innoveren verzekeraars niet zelf wat harder?
Interview Vakblad Uitvaart: keuzes maken
Komend seizoen deelt marketingadviseur Peter Hoitinga zijn inzichten aan de Uitvaartbranche Academy. Hij heeft zo zijn eigen ideeën over onderscheidend zijn in een verzadigde markt. "Is het vooral uit roeping, kun je beter in loondienst gaan", houdt hij de ondernemer graag voor. De concurrentie in uitvaartland is stevig.
Case: New10 online lending open for business!
Vanaf nu kunnen MKB-ondernemers voor een online zakelijk krediet terecht bij New10, een initiatief van ABN AMRO. Bij New10 weten ondernemers binnen 15 minuten of ze kunnen lenen én tegen welke voorwaarden. New10 speelt in op de behoefte van die groep MKB-ondernemers die hun krediet volledig online willen afsluiten.
Vacature: content marketeer/copywriter start-up
Voor een start-up in de omgeving van Rotterdam ben ik op zoek naar een copywriter/content marketeer. Een marketeer met goede kennis van internet, ervaring met content management systemen, uitstekende beheersing van de Nederlandse taal. Iemand die complexe inhoud naar een eenvoudige en prettig leesbare tekst kan vertalen.
John Lewis Christmas: want a warm feeling? Pee in your pants!
Een tranentrekkende commercial maken, waar iedereen het over heeft. Op zich moeilijk genoeg. Maar het effect is vaak niet meer dan wanneer je in je broek plast. In het begin voelt het lekker maar daarna wordt het toch wat vies en koud. John Lewis slaagt er met zijn kerstcampagne in om het meer te laten zijn dan dat kortstondige warme gevoel.
WILDLANDS verwelkomt miljoenste bezoeker!
Binnen een half jaar zijn er al een miljoen bezoekers op expeditie geweest in WILDLANDS Adventure Zoo! De miljoenste bezoeker is feestelijk ontvangen en heeft een VIP-dag en een abonnement aangeboden gekregen van directeur Frankwin van Beers. Inmiddels heeft WILDLANDS ook al bijna 70.000 abonnementhouders.
Artikel Parool: merken die communiceren als mensen
In je inbox vechten Anne van Zalando, Sophie van Wehkamp en Billie van Bol om aandacht, schrijft Anouk Vleugels voor Het Parool. Ook Sjaak komt in dit artikel voorbij. Met Sjaak verdeel je snel en simpel de rekeningen in een groep. Eten met jouw huisgenoten, aan het stappen met je sportteam of op vakantie met je vrienden? Sjaak is erbij!
Case: Sjaak regelt die zaak, de rekening delen app
Verdeel snel en simpel de rekeningen in een groep, zo ben jij nooit meer de Sjaak! Eten met je huisgenoten, aan het stappen met je sportteam of op vakantie met je vrienden? Sjaak deelt snel en simpel de rekening in een groep. Wie krijgt er nog geld, wat is de verdeling en hoe sta jij ervoor? In één keer duidelijk overzicht!
Case: WILDLANDS, het avontuur begint
Na drie jaar bouwen gaat op 25 maart 2016 WILDLANDS Adventure Zoo Emmen eindelijk open. Het oude Dierenpark Emmen bestaat niet meer en daarvoor in de plaats is een prachtig adventure park gekomen zoals we dat in Europa nog nooit gezien hebben. Met de televsiecommercial gaat de campagne een nieuwe fase in.
Vacature: webcare medewerker / young creative start-up
Voor de introductie van een app zoeken we een webcare medewerker/young creative met ervaring in webcare. Iemand die de taal van de jongeren spreekt. Een creatieveling met een gezonde dosis humor. Je zal intensief samenwerken in een campagneteam met de campagne manager en de creatives. Staat voor de online social community.
Case: bijBouwe, de hypotheek zonder bank
Fintech start-up bijBouwe koppelt de vraag van huizenkopers naar een hypotheek direct aan het aanbod van hypotheekgeld van institutionele beleggers zoals pensioenfondsen. Daar waar de bank het ook haalt. Via bijbouwe.nl kunnen consumenten direct online een hypotheek sluiten. Een hypotheek zonder bank dus!
Brandstores in Antwerpen, beleving en diversiteit
Antwerpen is een fijne winkelstad. Als je de Meir negeert, vind je nog een bonte verzameling van leuke, prettige winkelconcepten zoals boekhandel 't Stad Leest, mooie designerwinkels, antiek en curiosa zaken in de Kloosterstraat, nostalgische winkels en prettige horeca. Een fijne en verrassende retail mix.
Case: WILDLANDS Adventure Zoo Plant de vlag
WILDLANDS Adventure Zoo gaat op zoek naar avonturiers, om al voor de officiele opening op expeditie te gaan in WILDLANDS. Door het delen van hun beste survivaltip op de Facebookpagina maken tien personen kans op deze WildCamp in het nieuwste themapark van Nederland. Wie plant als eerste de vlag in WILDLANDS?
Hoe reclame echt werkt versus de Next Big Thing
Naar aanleiding van de recente oproep van de VEA om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept schreef Martin de Munnik een goede blog als reactie. De oproep van de VEA lijkt blinde paniek van een branche-organisatie. Omdat ik het niet beter had kunnen verwoorden heb ik het integraal nog eens overgenomen.
Case: WILDLANDS Adventure Zoo, een werelds avontuur
Op 25 maart 2016 gaat WILDLANDS Adventure Zoo Emmen open. Lane heeft de afgelopen drie jaar meegebouwd aan deze unieke propositie en positionering van een hele nieuwe categorie dierentuinen in Nederland. Op dit moment wordt er nog hard (mee)gewerkt aan opvallende campagnes en een efficiënt werkende marketingafdeling.
New age? The horseless carriage syndrome
Wanneer begint de new age of advertising? De grote beloftes van social media die reclame voor eeuwig gaan veranderen? Internet heeft business modellen om ver geworpen en distributieketens geoptimaliseerd. Maar in welke mate heeft internet nu (commerciële) communicatie c.q. reclame echt al in z'n vorm veranderd?
Alles is cyclisch. Retailmerken gaan, nieuwe merken komen
Is het erg als V&D verdwijnt? Ja, voor het deel van het personeel dat geen nieuwe baan vindt. Misschien nog vanuit sentimenteel of nationalistisch perspectief maar verder zie ik geen enkele andere reden. Het vertrek van merken of in het bijzonder V&D koppelen aan het einde van de retail. Onzin. Ja, retail-as-we-know-it. Voor alles wat gaat, komt iets terug.
Amazon is scherp bij de les in de economieklas
Waar de Nederlandse webwinkels de laatste sales er uit proberen te persen door 7 dagen voor de kerst met grote kortingen te gaan strooien, gooit Amazon het over een andere boeg. Zij voegen waarde toe. Uitgaande van het inzicht dat ik kerststress heb om alle cadeautjes op tijd binnen te krijgen. Ze garanderen mij nog levering voor kerst.
Brandstores in Londen, winkels waar je blij van wordt
In vervolg op de brandstores in Hamburg is nu Londen aan de beurt. Even een dagje op en neer om inspiratie op te doen voor het antwoord op mijn vraag hoe merken toegevoegde waarde en onderscheid kunnen bieden met fysieke winkels. Zeker nu sales meer naar online verplaatst. Brandstores geven daar wellicht antwoorden op.
Reactvertising, the next big thing in marketing
Reclamebureau John St. uit Toronto, Canada, maakte deze hilarische video over real time marketing. Een grappige parodie over het halsbrekende tempo van marketing vandaag de dag en hoe elk merk de noodzaak voelt om real-time binnen enkele minuten te reageren op gebeurtenissen. Het legt de hijgerige onmacht van sommige merken feilloos bloot.
Eindelijk een gamechanger van Tim Cook: Apple Pay?
Vanaf vandaag, 20 oktober 2014, gaan we meemaken of Apple in staat is om een volgende markt op zijn kop te zetten, de betaalmarkt. Met de introductie van Apple Pay en het feit dat er in een maand tijd al 21 miljoen Iphone 6 toestellen zijn verkocht is de kans groot dat Apple voldoende bereik heeft om weer een markt te veranderen.
Column amweb.nl: Gaan (NL) verzekeraars het redden?
"Vriendschap is een illusie, een pakketje schroot met een dun laagje chroom" is een citaat uit de bekende hit van het Goede Doel. In de verwoede pogingen te doen of men de klant beter begrijpt heeft men een nieuw soort chroom gevonden om schroot mee te bedekken, maatschappelijke verantwoordelijkheid of nutsfunctie.
The united colours of Miami Ad School
Vier keer per jaar zijn 4 tot 8 internationale studenten te gast aan de Weteringschans. Vanuit Lane geeft Peter Hoitinga deze studenten gedurende tien weken les. Deze lessen bestaan vooral uit concrete briefings waar deze creatieve studenten concepten voor ontwikkelen. Vaak met een frisse kijk vanuit een andere achtergrond en cultuur.
Tijd voor een nieuw businessmodel
Tom Goodwin van de Tomorrow Group schreef een goed artikel over de toekomst van marketing- en reclamebureaus in The Guardian. Hij beschrijft 3 typen. Visionairy agency, Brand agency en Performance agency. Deze 3 kwaliteiten komen nu samen in de propositie van Lane: disrupt, distinct en develop. In een nieuw businessmodel.
Content- en native marketing, hype of armoedige poging?
Content marketing, native marketing, menging van redactionele en commerciële bijdragen in media zonder dat de consument de betaalde bijdragen van adverteerders herkent. John Oliver veegt in zijn programma Last Week Tonight (HBO) op hilarische manier de vloer aan met native advertising hype. Kijk de video voor zijn scherpe analyse.
Case: NRC.Next: de gratis generatie aan de krant
In 2006 is nrc.next geïntroduceerd. Strateeg Peter Hoitinga was bij Etcetera verantwoordelijk voor de introductiestrategie. Een flinke uitdaging, maar wat niemand wilde geloven is toch gelukt: nrc.next bindt jonge, hoogopgeleide volwassenen, en er werden zelfs weer abonnementen afgesloten! In het tijdperk van gratis nieuws, van gratis kranten.
Case: Niet Datzo, maar Ditzo. Introductiecampagne.
Online verzekeraar Ditzo is eind 2007 geïntroduceerd. Dat kon niet stilletjes. Er waren al veel aanbieders en de consument was wantrouwend ten opzichte van bestaande verzekeraars. De kredietcrisis was nog niet daar. Het moest duidelijk zijn dat Ditzo 180 graden anders was dan de gevestigde orde, Datzo.
Case: Ditzo, de ontwikkeling van een gamechanger
Niet gehinderd door bestaande producten, gewoontes, systemen, patronen en contacten mocht ik samen met Ronald van Lier en Laurens Leurink in 2007 een nieuwe online verzekeraar oprichten. Dat werd Ditzo, een direct writer, die op een innovatieve manier de volwassen markt van verzekeringen moet opschudden.
Case: Axent, de kracht van persoonlijke keuzevrijheid
Hoe maak je van een traditionele intermediairverzekeraar in uitvaartverzekeringen een online verzekeraar? Door de markt te challengen met de voordelen van persoonlijke keuzevrijheid. Met watkostdoodgaan.nl maakt Axent de kosten echt inzichtelijk. En consumenten bewust van de kosten van doodgaan!
Bob Hoffman: We have to go back to good ideas!
"Met internet bouw je geen merken!" Bob Hoffman gooit de knuppel in het hoenderhok tijdens de Advertisingweek Europe '14. "Kijk in je lokale supermarkt en tel het aantal merken dat via internet gebouwd is". Bob kwam op precies 0! Internet is effectief in de "fulfilling demand side" en minder geschikt voor de "creating demand side".
Het buikgevoel van marketeers leidt tot vreemde keuzes
Op MARCOM11 van Adformatie mocht ik in discussie met mijn favoriete professor Byron Sharp, auteur van de mustread voor elke marketeer "How Brands Grow". Op een heldere manier toont Sharp aan dat veel marketeers hun beleid op veronderstellingen en aannames baseren. Zonder deze te controleren of te meten!
Brandstores in Hamburg, Maggi er in?
Op 10 en 11 juni 2014 vertrokken we met een groep retailers en FMCG-ers naar Hamburg voor het jaarlijkse evenement Retailshock 2014. Behalve dat Hamburg een mooie retailstad is, en voor liefhebbers van winkels zeker, viel met name de hoeveelheid brandstores op. De meest bijzondere brandstore was die van Maggi.
Duits nationalisme op een smaakvolle manier
Op Retailshock 2014 in Hamburg kwam ik een opvallende winkel tegen: Mutterland. Een tamelijk Duits nationalistische winkel. Van dat gegeven zouden in eerste instantie je wenkbrauwen gaan fronsen. Mutterland is echter een prachtige winkel met voornamelijk een food-assortiment op delicatesseniveau. Uiteraard alles van Duitse origine.
column amweb.nl: HoyHoy of ByeBye?
Eindelijk de wereld op z'n kop! Althans dat is de belofte van de campagne rond de naamsverandering van Verzekeringssite.nl naar HoyHoy. Lang streed Erik Hordijk dapper om een deel van de taart door in Radar en Kassa verzekeringen en verzekeraars te bespreken. Maar nu gaan de kaarten echt geschud worden!
CASE: de 1e honden- en katten ziektekostenverzekering
In 1998 ontwikkelde ik met een dierenarts een ziektekostenverzekering voor honden en katten, Dier & Zorg. Vanuit het inzicht dat een serieuze operatie bij een hond of kat al snel in de honderden en soms wel duizenden euro's kan lopen. Bedragen die een gemiddelde honden- of kattenbezitter niet direct op de plank heeft liggen.
Artikel AMPlus: Fijn dat we een campagne hebben?
Het verbond van verzekeraars draait om het echte probleem heen. In deze nieuwe Verbondscampagne voel je de onmacht van de verzekeraars. Het lijkt wel of ze niet kunnen leren van het verleden. Er is dus nog een lange weg te gaan. Al was het alleen al omdat de campagne net gestart is en nog drie jaar duurt.