CASE: BrandMR, juridische hulp maar dan slimmer

BrandMR is een nieuwe advocatendienst voor particulieren die de toegankelijkheid van online koppelt aan de expertise van eigen topadvocaten en juristen. Juridische hulp wordt aangeboden in vier heldere stappen voor een vaste prijs. Je weet dus meteen waar je aan toe bent en wat je kansen zijn.

lees verder

Column Marketingfacts.nl: Harvey bang voor vernieuwing

"Duur, niet transparant over werkwijze en kosten, elitair en een gebrek aan inlevingsvermogen. Voor consumenten en ondernemers laat de advocatuur het nodige te wensen over." Een harde conclusie van Het Advocatenblad. De advocatuur houdt zichzelf in een wurggreep. Wanneer komt de disruptie?

lees verder

Column Marketingfacts.nl: De Mol speelt een sterk spel Catan

John de Mol wil concurreren met Facebook en Google. Volgens de biografieën en karakterschetsen van De Mol is hij een fanatieke speler van spelletjes. Een van zijn favoriete bordspellen schijnt Catan te zijn. Hoeveel overwinningspunten heeft hij nodig voordat hij het grote 'Ik hou van Holland'-mediaspel heeft gewonnen.

lees verder

Mark Ritson - On the Contrary at the APG Strategy Conference

Mark Ritson is a world renowned columnist at Marketing Week and marketing professor, contrarian (or in his own words "an absolut wanker") and scourge of digital 'nonsense'. He is Adjunct Professor of Marketing at Melbourne Business School. His one hour lecture at APG Strategy Conference On the Contrary is very worthwhile to watch.

lees verder

Column Marketingfacts.nl: Warenhuiskampioen

Parijs heeft Lafayette en Le Bon Marché. Londen heeft o.a. Harrods, Harvey Nichols en Selfridges. Wij hebben gelukkig De Bijenkorf. Een warenhuis dat er met kop en schouders bovenuit steekt. Maar zelfs als je iedere dag met dubbele cijfers wint van ploegen uit de Keuken Kampioen divisie ben je nog niet automatisch Champions League winnaar.

lees verder

Column AMweb.nl: einde van de levenscyclus?

"Een rechtsbijstand verzekering kies je op basis van de prijs en de voorwaarden, maar uiteindelijk telt de hulp die je krijgt." "Daarover zijn verzekerden slechts gematigd enthousiast."  Het roept de vraag op of schadeverzekeringen niet in het eind van hun levensfase zitten. De relevantie voor de klant gaat een grens bereiken.

lees verder

Column MT: Kunnen corporates wel innoveren als start-ups?

"We need to disrupt our entire industry". "And we need to move quickly." ...Oh, but check with me before you do anything". "... And I want you to think like entrepreneurs". "But not like the brave ones..." Een conversatie uit de beroemde kantoorstrip "Dilbert". Niet ver bezijden de realiteit van corporate innovatie. Failure is not an option.

lees verder

Column AMweb.nl: Verzekeraars moeten moediger zijn

Dat de markt verandert, staat vast. Zo denkt ruim de helft (59%) van de innovatieverantwoordelijken in de sector dat over vijf à tien jaar verzekeraars samenwerken met InsurTech- en FinTech-bedrijven en dat deze in elkaar op gaan. Waarom innoveren verzekeraars niet zelf wat harder?

lees verder

Interview Vakblad Uitvaart: keuzes maken

Komend seizoen deelt marketingadviseur Peter Hoitinga zijn inzichten aan de Uitvaartbranche Academy. Hij heeft zo zijn eigen ideeën over onderscheidend zijn in een verzadigde markt. "Is het vooral uit roeping, kun je beter in loondienst gaan", houdt hij de ondernemer graag voor. De concurrentie in uitvaartland is stevig.

lees verder

Case: New10 online lending open for business!

Vanaf nu kunnen MKB-ondernemers voor een online zakelijk krediet terecht bij New10, een initiatief van ABN AMRO. Bij New10 weten ondernemers binnen 15 minuten of ze kunnen lenen én tegen welke voorwaarden. New10 speelt in op de behoefte van die groep MKB-ondernemers die hun krediet volledig online willen afsluiten.

lees verder

WILDLANDS verwelkomt miljoenste bezoeker!

Binnen een half jaar zijn er al een miljoen bezoekers op expeditie geweest in WILDLANDS Adventure Zoo! De miljoenste bezoeker is feestelijk ontvangen en heeft een VIP-dag en een abonnement aangeboden gekregen van directeur Frankwin van Beers. Inmiddels heeft WILDLANDS ook al bijna 70.000 abonnementhouders.

lees verder

Case: Sjaak regelt die zaak, de rekening delen app

Verdeel snel en simpel de rekeningen in een groep, zo ben jij nooit meer de Sjaak! Eten met je huisgenoten, aan het stappen met je sportteam of op vakantie met je vrienden? Sjaak deelt snel en simpel de rekening in een groep. Wie krijgt er nog geld, wat is de verdeling en hoe sta jij ervoor? In één keer duidelijk overzicht!

lees verder

Case: bijBouwe, de hypotheek zonder bank

Fintech start-up bijBouwe koppelt de vraag van huizenkopers naar een hypotheek direct aan het aanbod van hypotheekgeld van institutionele beleggers zoals pensioenfondsen. Daar waar de bank het ook haalt. Via bijbouwe.nl kunnen consumenten direct online een hypotheek sluiten. Een hypotheek zonder bank dus!

lees verder

Brandstores in Antwerpen, beleving en diversiteit

Antwerpen is een fijne winkelstad. Als je de Meir negeert, vind je nog een bonte verzameling van leuke, prettige winkelconcepten zoals boekhandel 't Stad Leest, mooie designerwinkels, antiek en curiosa zaken in de Kloosterstraat, nostalgische winkels en prettige horeca. Een fijne en verrassende retail mix.

lees verder

Case: WILDLANDS Adventure Zoo, een werelds avontuur

Op 25 maart 2016 gaat WILDLANDS Adventure Zoo Emmen open. Lane heeft de afgelopen drie jaar meegebouwd aan deze unieke propositie en positionering van een hele nieuwe categorie dierentuinen in Nederland. Op dit moment wordt er nog hard (mee)gewerkt aan opvallende campagnes en een efficiënt werkende marketingafdeling.

lees verder

Alles is cyclisch. Retailmerken gaan, nieuwe merken komen

Is het erg als V&D verdwijnt? Ja, voor het deel van het personeel dat geen nieuwe baan vindt. Misschien nog vanuit sentimenteel of nationalistisch perspectief maar verder zie ik geen enkele andere reden. Het vertrek van merken of in het bijzonder V&D koppelen aan het einde van de retail. Onzin. Ja, retail-as-we-know-it. Voor alles wat gaat, komt iets terug.

lees verder

Amazon is scherp bij de les in de economieklas

Waar de Nederlandse webwinkels de laatste sales er uit proberen te persen door 7 dagen voor de kerst met grote kortingen te gaan strooien, gooit Amazon het over een andere boeg. Zij voegen waarde toe. Uitgaande van het inzicht dat ik kerststress heb om alle cadeautjes op tijd binnen te krijgen. Ze garanderen mij nog levering voor kerst.

lees verder

Brandstores in Londen, winkels waar je blij van wordt

In vervolg op de brandstores in Hamburg is nu Londen aan de beurt. Even een dagje op en neer om inspiratie op te doen voor het antwoord op mijn vraag hoe merken toegevoegde waarde en onderscheid kunnen bieden met fysieke winkels. Zeker nu sales meer naar online verplaatst. Brandstores geven daar wellicht antwoorden op.

lees verder

Eindelijk een gamechanger van Tim Cook: Apple Pay?

Vanaf vandaag, 20 oktober 2014, gaan we meemaken of Apple in staat is om een volgende markt op zijn kop te zetten, de betaalmarkt. Met de introductie van Apple Pay en het feit dat er in een maand tijd al 21 miljoen Iphone 6 toestellen zijn verkocht is de kans groot dat Apple voldoende bereik heeft om weer een markt te veranderen.

lees verder

Column amweb.nl: Gaan (NL) verzekeraars het redden?

"Vriendschap is een illusie, een pakketje schroot met een dun laagje chroom" is een citaat uit de bekende hit van het Goede Doel. In de verwoede pogingen te doen of men de klant beter begrijpt heeft men een nieuw soort chroom gevonden om schroot mee te bedekken, maatschappelijke verantwoordelijkheid of nutsfunctie.

lees verder

Tijd voor een nieuw businessmodel

Tom Goodwin van de Tomorrow Group schreef een goed artikel over de toekomst van marketing- en reclamebureaus in The Guardian. Hij beschrijft 3 typen. Visionairy agency, Brand agency en Performance agency. Deze 3 kwaliteiten komen nu samen in de propositie van Lane: disrupt, distinct en develop. In een nieuw businessmodel.

lees verder

Content- en native marketing, hype of armoedige poging?

Content marketing, native marketing, menging van redactionele en commerciële bijdragen in media zonder dat de consument de betaalde bijdragen van adverteerders herkent. John Oliver veegt in zijn programma Last Week Tonight (HBO) op hilarische manier de vloer aan met native advertising hype. Kijk de video voor zijn scherpe analyse.

lees verder

Case: NRC.Next: de gratis generatie aan de krant

In 2006 is nrc.next geïntroduceerd. Strateeg Peter Hoitinga was bij Etcetera verantwoordelijk voor de introductiestrategie. Een flinke uitdaging, maar wat niemand wilde geloven is toch gelukt: nrc.next bindt jonge, hoogopgeleide volwassenen, en er werden zelfs weer abonnementen afgesloten! In het tijdperk van gratis nieuws, van gratis kranten.

lees verder

Case: Axent, de kracht van persoonlijke keuzevrijheid

Hoe maak je van een traditionele intermediairverzekeraar in uitvaartverzekeringen een online verzekeraar? Door de markt te challengen met de voordelen van persoonlijke keuzevrijheid. Met watkostdoodgaan.nl maakt Axent de kosten echt inzichtelijk. En consumenten bewust van de kosten van doodgaan!

lees verder

Whatever you think, think the opposite

Is de markt waarin je opereert wel de markt waarin je moet zijn? Lane gaat met jou liever op zoek naar de blauwe oceaan, de nog onbekende en onontgonnen marktruimte in plaats van te differentiëren in de bestaande. Die positie vertalen we naar concrete merkwaarden, producten en dienstverlening. Met als resultaat distinctive business proposities.
Lees meer

lees verder

Brandstores in Hamburg, Maggi er in?

Op 10 en 11 juni 2014 vertrokken we met een groep retailers en FMCG-ers naar Hamburg voor het jaarlijkse evenement Retailshock 2014. Behalve dat Hamburg een mooie retailstad is, en voor liefhebbers van winkels zeker, viel met name de hoeveelheid brandstores op. De meest bijzondere brandstore was die van Maggi.

lees verder

Duits nationalisme op een smaakvolle manier

Op Retailshock 2014 in Hamburg kwam ik een opvallende winkel tegen: Mutterland. Een tamelijk Duits nationalistische winkel. Van dat gegeven zouden in eerste instantie je wenkbrauwen gaan fronsen. Mutterland is echter een prachtige winkel met voornamelijk een food-assortiment op delicatesseniveau. Uiteraard alles van Duitse origine.

lees verder

column amweb.nl: HoyHoy of ByeBye?

Eindelijk de wereld op z'n kop! Althans dat is de belofte van de campagne rond de naamsverandering van Verzekeringssite.nl naar HoyHoy. Lang streed Erik Hordijk dapper om een deel van de taart door in Radar en Kassa verzekeringen en verzekeraars te bespreken. Maar nu gaan de kaarten echt geschud worden!

lees verder